September 10, 2011

Hidup Itu Kehidupan

Setelah 4 bulan aku menghilangkan diri tanpa jejak..
Kini syawal aku menjelma..

Woi... mana hg p, lama tak dengaq habaq ?
Tup-tup, hilang teruih..
Hidup lagi rupanya..

Aku baru habih praktikal 4 bulan la..

Kat mana ?

India.. (jawab aku dengan bangga)
Aku p praktikal. Tambah lagi 1 semester; 4 bulan, praktikal agama. 

Best dak India ?

Hahaha... (untuk soklan camni, aku jawab dengan gelak)

Makan camna kat sana ?

Sana pagi-pagi aku makan roti 'Lipat-Patah'..
Ala-ala roti gardenia sapu jem, pastu lipat dan makan. Tapi kt India aku lipat ja roti terus patah. Lipat kiri patah. Lipat kanan patah. Lipat depan pun patah.

Kat sana aku belajar ilmu KEHIDUPAN.. Ilmu untuk hidup. Ilmu ni tak leh dapat kt Malaysia. Only in India, Pakistan & Bangladesh. Serius.. Belif it..

Bagaimana nak menjimatkan air dalam jamban..
Bagaimana nak menjimatkan air waktu mandi..
Bagaimana nak mandi wajib hanya dengan 1 - 2 botol air..
Bagaimana nak whuduk dengan menggunakan lotta..
Bagaimana nak tidur tanpa kipas angin waktu musim panas..
Bagaimana nak tidur bersama nyamuk-nyamuk..
Bagaimana nak makan bersama lalat-lalat..
Bagaimana nak sabar di jalan raya..
Bagaimana bla bla bla.. (Nak taw lagi keluar India cepat2)

Dan ke-2 aku belajar BERSYUKUR..
Sebagai rakyat Malaysia. Ala-ala semangat patriotik Merdeka-Raya.

Bila orang India tanya aku; Malaysian ???

Yeah, Malaysia Boleh. (jawab dengan bangga)

Sekali aku borak2 dengan orang India, dia tanya jarak negeri aku, Kedah dengan Kuala Lumpur;

Aku bgtaw dy, 500km. Naik bas 6 jam.

Terus dia gelak guling-guling ingat aku buat lawak antarabangsa. Dia tak percaya naik bas 6 jam boleh sampy 500km. Aku cakap bas Malaysia bawak 110km/j. Dia terus gelak sampy nangis. Tak percaya. Hampeh betoi..

Tapi yang aku respek tak kisah orang bandar, orang kampung, orang kaya, orang miskin, time solat ja penuh masjid. Walaupun mereka tak pernah ikut keluar jalan Allah, mereka tetap sambut jemaah macam sambut tetamu waktu hari raya. Semua sibuk nak masak untuk kami. Aku bagi duit suh beli cai, duit tak nak ambik, cai dapat. Sifat memuliakan tetamu, ikram muslimin.. superb!!

Bila korang ada planning nak jalan-jalan luar negara, jangan fikir Europe, German, Spain, Dubai ja..
Buat juga planning jalan-jalan India, Vietnam, Myanmar. You will appreciate much much more Malaysia. :)

Dan yang terbaik jalan-jalan di Jalan Allah.. Jom Keluar!!


13 comments:

  1. Salam,
    menginsafkan....entah bila blh ke sana, rindu nak dgr ; "iman ki mehnat bahud-bahud zaruri hei "

    ReplyDelete
  2. Salam.. Tu ja karkuzari?? Cite la lgi.. Nak dgr ni.. Smgt2..

    ReplyDelete
  3. Meh la beraya kat tganu.. Jemput ziarah fb 'ibn sina bekam terapi'

    ReplyDelete
  4. betol pe yg tuan citer tuh..walaupun negara depa ni ni kotor, x maju..tp org2 islam dia bagus..nk amal agama x ssh..masjid slalu penuh..ikram diorng tinggi..rugi kalo x dpt blaja sifat ngan diorg ni..
    p/s: dah puas sgt da mkn roti patah tuh..hehe

    ReplyDelete
  5. kluar jemaah kat india utk jemaah luar negara memang tak pernah bawa set taam. Semua tempat tasykil yang akan sediakan makanan utk jemaah khuruj. Berbeza dengan Pakistan dan Bangladeh, jemaah kadang2 masak juga, terkadang tu kerap jugak masak.
    India telah praktik amalan ikram tetamu dengan suksesnya, mudahan Allah merahmati mereka dan zuriat mereka amin

    ReplyDelete
  6. Norsha - Ham iman sikni ai hei.

    Norrid-Riddy - Nnt saya datang bekam. Bagi ar discount skek kt member2..

    Husaini - blajar sifat dan kerja daripada mereka.

    Anon - Sian amir sab aku kena marah dengan syura tempatan sebab bagi jemaah masak meggi. Diorang taknak kami masak walupun sekali. Wa..

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum wbt...

    tuan kuar baru2 nie ker?

    ReplyDelete
  8. Meh2.. No hal la.. Bg free pun boleh. :)

    ReplyDelete
  9. nam - Alhamdulillah, baru tangguh 2 minggu lepas.

    Norrid_Riddy - OK, saya print comment ni sebagai bukti. Hehe..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah.. baru lagi..
    sempat berpuasa di jalan Allah..

    selamat hari raya tuan..

    ReplyDelete
  11. nam - Pengalaman puasa di India ingat sampy mati. Puasa musim panas tanpa kipas..

    Selamat hari raya..

    ReplyDelete
  12. tuan azam puasa jalan Allah lagi la tahun depan.. insyaAllah.. (n_n)

    ReplyDelete
  13. nam_adk - azam puasa dan raya jalan Allah lak. Azam2. Doa karo..

    ReplyDelete