February 14, 2012

Rasa Cinta..

- Selagi ada bulan mentari..
  Selagi ada berkasihani..

    
- Selagi ada bulan dan bintang..
 Selagi ada berkasih sayang..

- Selagi ada ombak dan laut..
  Selagi hatiku terpaut..

    
- Selagi ada turunnya hujan..
 Selagi ada rahmat Tuhan..

- Selagi ada langit dan bumi..
  Selagi cintaku bersemi..

___________________________

Setiap tahun, bila tiba 14 Februari.. Orang akan bercakap tentang cinta..
Valentines Day la katakan.. Tapi aku bukan nak ulas bab haram halal Valentines.. Atau sejarah Valentines..

Sejarah? Paderi? Isabella? Ketelusan Cinta? Argh.. aku pedulik apa.. Tak berkaitan dengan aku. Malas nak study bab Valentines. Sudah terang lagi bersuluh.

Tapi aku nak sembang bab rasa cinta. Semua orang pernah rasa cinta. Tak kisah la cinta monyet, cinta beruk ka.. Rasa cinta sangat berkait rapat dengan korban. Rasa cinta dan sayang hanya datang bila ada korban. Pepatah Melayu kata, cinta itu menuntut pengorbanan. Feewit..

Sebab cinta pada ayah dan ibu, maka kita korban diri dan masa khidmat mereka. 
Sebab cinta pada anak-anak, maka kita korbankan wang ringgit bagi makan anak-anak. 
Sebab cinta pada isteri, maka kita korbankan masa dan harta tunaikan nafkah pada mereka.

Ada juga yang terkorban kerana cinta. 'Orang-orang Allah' terkorban kerana cinta pada Allah swt dan Rasul saw. Tetapi 'orang-orang dunia' terkorban kerana cinta harta, cinta takhta, dan cinta wanita. Terkorban masa, terkorban harta, terkorban nyawa, terkorban maruah.

Orang yang terkorban kerana cinta dunia, maka dia akan dapat dunia. Tapi orang yang terkorban kerana cinta Allah dan Rasul, maka dia akan dapat Allah dan Rasul.

Hasil daripada pengorbanan akan terbit rasa cinta. Bergantung atas apa yang kita korbankan. Korban pada perkara batil, maka cinta pada kebatilan akan wujud. Korban pada perkara agama, maka cinta pada agama akan wujud.

Saya dah buat korban atas agama, tapi kebatilan tetap masih kuat dalam diri..
Ramai orang buat korban untuk agama, tapi kenapa kebatilan tetap bertambah..

Kenapa??
Kerana pengorbanan kita untuk agama sebenarnya jauh lebih rendah daripada pengorbanan ahli-ahli batil terhadap perkara batil.

Hanya segelintir orang Islam yang korban harta, diri dan masa untuk agama. Itu pun terhad..
Tapi majoriti manusia di seluruh dunia korban harta, diri dan masa untuk perkara batil dan maksiat.

Contoh yang lain, hari Valentines..

Berapa hinggit yang sanggup dikorbankan oleh seorang lelaki kepada kekasihnya untuk beli hadiah dan belanja makan sebagai bukti cinta, kasih dan sayang ?? RM50 - tak mungkin.. Should be more than RM100..

Dan berapa hinggit pula yang sanggup dikorbankan sebagai sedekah dalam tabung masjid, orang miskin, atau fisabilillah ?? RM1 - Hampir semua.. RM10 - kadang-kadang.. RM50 - Em.. pikir banyak kali baru bagi..

Bila korban terhadap perkara batil lebih daripada perkara agama, maka perasaan cinta terhadap perkara batil akan jauh melebihi cinta pada agama. Itu baru bab harta.. Belum lagi bab korban masa dan diri..

Berapa banyak masa kita korban untuk perkara batil dan berapa banyak masa kita korban untuk perkara agama??

Pengorbanan masa untuk agama hanya 3 hari, 40 hari, dan 4 bulan sedangkan pengorbanan masa untuk dunia dan batil setiap saat, setiap minit, setiap jam dan setiap hari derrr. Jadi cinta dunia makin hari makin bertambah, cinta agama makin hari makin slow. Slow n steady la..

Malang sekali ramai yang rasa cukup dengan korban masing-masing. Dah cukup dah ni, mati dah bley masuk syurga dah ni. Angan-angan dapat gurau senda dengan bidadari-bidadari cantik yang kekal daranya. Orang-orang lama pesan, Titik tolak bermulanya penurunan agama dalam diri seseorang apabila terbitnya rasa puas hati terhadap kualiti agama dalam diri. 

Tak ada sebab untuk rasa puas hati dengan kualiti agama masing-masing kerana kualiti agama kita sangat jauh dibandingkan dengan kualiti agama sahabat-sahabat rhum. 

Dalam hal dunia kita faham perlu tengok orang lebih kaya, orang lebih hebat, tengok orang ada kereta lebih besar, rumah lebih besar, isteri lebih cantik, duit lagi banyak, tanah lagi besar. Pesan kt anak-anak bila besar jadi cam Orang Kaya A, Orang Kaya B, dan Orang Kaya C. 

Tapi untuk hal agama cukup sekadar bandingkan dengan jiran sebelah rumah.. Jiran sebelah tu tak smayang langsung. Aku dah smayang ni kira ok la. Lalu buat tafsiran sendiri, tahap-tahap diorang ni la yang akan masuk neraka, tahap-tahap kita ni semua masuk syurga la. What de hek..

Seseorang telah bertanya kepada Abdullah ibn Mubarak rah (guru kepada Imam Bukhari) perbandingan diantara Khalifah Umar Abd Aziz rah. dengan Sahabat, Muawirah r.a. Kerana sewaku zaman pemerintahan Muawiyyah r.a, berlaku begitu banyak fitnah dan huru-hara. Sebaliknya sewaktu zaman pemerintahan Khalifah Umar Abd Aziz rah, pemerintahannya begitu aman dan adil sehingga Serigala dan Biri-Biri pun dapat makan dalam satu kawasan yang sama. Tapi Abdullah ibn Mubarak rah. bagitaw, perbandingan Khalifah Umar Abdul Aziz dengan Muawiyyah r.a ibarat debu pada kaki kuda hadrat Muawiyyah r.a.

Itu perbandingan seorang tabe'in yang hebat dengan seorang sahabat. Bagaimana perbandingan kita dengan tabe'in dan sahabat ?
 
Dimana kualiti iman kita ?? Jom sama-sama cek..

- Rasa resah dan gelisah bila kualiti agama dalam diri berkurang melebihi rasa resah dan gelisah bila duit poket habis hujung bulan.
- Rasa gembira dan seronok bila kualiti dan amal agama dalam diri meningkat melebihi rasa gembira dan seronok bila gaji masuk.

Jadi.... tahap kuali atau tahap wali ?? Wali band maybe ~
Wallahualam..

Ingat mati, ingat sakit..
Ingatlah saat kau sulit..
Ingat ingat hidup cuman satu kali..
 
Berapa dosa kau buat..
Berapa kali maksiat.. 
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat..
Cepat ucap astafighrullahal'adzim..

9 comments:

  1. ASSALAMUALAIKUM WBT..

    First2 tu, nampak macam jiwang..:P

    Pastu, pasal Valentine ni, mesti kecoh kat facebook..hermmm...

    Setiap ibu bapa tu nak anak2nya hidup senang, boleh bantu mereka,tolong orang2 susah... tapi ke lain pulak si anak habiskan...ish3x..Allahualam..

    ReplyDelete
  2. ingatkan awal2 tu, sedang dilamun cinta...

    tapi bila baca keseluruhan, rasa macam tgh dengar bayan je.. (",)

    cinta dunia dan takut mati, bahaya penyakit ni... (",)

    ReplyDelete
  3. erm...apabila malaikat maut datang membawa cinta dari Allah.Maka masa tu kita baru tahu akan erti p'yesalan.Nice one.

    ReplyDelete
  4. ..malu n sebak sangat bila baca part comparison of Muawiyyah r.a dgn Khalifah Umar Abd. Aziz.....,,

    ReplyDelete
  5. Sambungan lagu di atas:

    Selagi ada orang buat jaulah.
    Selagi itu ada dakwah.

    Selagi ada orang buat dakwah.
    Selagi itu ada orang sebut kalimah Lailahaillallah.

    Selagi ada orang sebut kalimah Lailahaillallah.
    Selagi itu dunia tak dikiamatkan oleh Allah.

    Jeng jeng jeng!
    Sekian!

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,
    "..kata-kata cinta untuk Allah lebih baik dari kata-kata cinta pada makhluk-Nya ..menghadirkan rasa cinta kepada Allah ke segenap ruang hati, pasti tiada ruang untuk selain Allah…."

    Maaf , ana ingin menjemput saudara ke link ini
    .http://mtaqtanwiriah.blogspot.com/2012/05/biarpun-rebah-madrasah-terus-bangkit.html

    bukan blog ana tapi ingin berkongsi . Sama-sama kita membantu . Biiznillah

    ReplyDelete