September 12, 2011

Bazar story..

Ku langkah keluar dari Banglawali Masjid dengan perasaan sedih..
Teringat bayan tadi: Skunk kita duduk di sebaik-baik tempat, masjid. Keluar ja masjid terus masuk seburuk-buruk tempat, bazar.

Baba.. Baba.. This baby no money.
Baba.. Baba.. This baby no money.
Seorang wanita berhijab hitam sambil mendukung bayi menarik-narik baju aku.

Teringat aku waktu Ta'lim petang Fadhilat Sedekah;
"Jangan menghampakan orang yang meminta"

Aku menyeluk poket mencari wang..
Tiba-tiba aku teringat nasihat orang sebelum ke India;
Ko skunk tengah musafir, keluar jalan Allah. Tak harus sedekah. Nanti ramai peminta sedekah kt India. Kalu ko bagi sorang, sepuluh yang datang.

Terus aku keluarkan tangan yang masih kosong dan blah dari situ. 2-3 langkah dia ikut aku, terus aku masuk dalam kedai. Yeah, dah hilang. Bukan aku kedekut, tapi ikut nasihat. Kalu line clear, aku bagi.

Lalu aku tahan sebuah beca;
Aku   : Bazar Bogel..
Beca  : Bogel ?? Emm.. Twenty
Aku   : Haa, twenty??? (terkezut)
Beca  : Ruppee.. Ruppe..
Aku   : O.... Ok, twenty ruppee.. (sambil naik beca)
Beca  : Bogel.. Bogel.. (terus kayuh beca)

Sampy di sebuah pekan, beca berhenti.

Bogel.. Bogel..

Aku pun turun dari beca.. Kedai elektrik, kedai kain, kain beg, kedai makan.. Hoh, nama ja Bazar Bogel. Tak ade orang bogel pun. Non-muslim yang ramai. Bazar Bogel ni dimonopoli oleh non-muslim. Aku masuk kedai beg.

Aku    : How much this ? (sambil pegang 1 beg)
Kedai : 550 ruppee
Aku    : Hoh.. very costly..
Kedai : Very good quality.
(Kelentong aku. Ingat aku tataw barangan made in China)
Aku    : No.. You cheat me. No quality. 400 ruppee only.
Kedai : If 400 ruppee, you give me 100 pieces. 
             I want to buy all. (cara perli)
Aku    : For what I need to give you ??? (bengang)
            I know this price for foreigner. 
            I dont want foreigner price. I want local price.
Kedai  : No.. No.. Same price.
Aku     : You're cheating. (sambil blah daripada kedai)
Kedai  : Malaysian not good!! (Cara tegas)

Ntah camna lak dia tahu aku ni orang Malaysia.

Aku tahan lak teksi motor tayar 3 (Ato);
Aku    : Masjid Jamek
Ato     : 80 ruppee.
Aku    : No, 70 ruppee only. (cakap dengan konfiden)
Ato     : Ok.. Ok..
Aku    : (Ceh.. menyesal aku tawar 70 ruppee ja)

Setelah 20minit, ato berhenti betul di depan Masjid Jamek. Wah~
Terpegun aku 5 saat melihat pintu gerbang Masjid Jamek. Kalu pintu gerbang syurga maw terpegun 500tahun ooo.

Teringat kawan aku cakap; Ko nak pergi Taj Mahal jauh oi. kena naik train 5 jam.

Aku dengar train ja terus phobia. Waktu nak pergi Tamil Nadu dulu, train aku delay 6 jam. Musim panas ditambah dengan manusia yang crowded macam pasar ikan atau ikan sardin dalam tin. Sekejap tunggu platform ni, sekejap platform nu, sekejap platform sana, sekejap sini. Wah.. Wah..

Membebel seorang jemaah warga emas; Dah.. Dah.. Aku nak p bagitaw amir sab, aku nak balik Nizamuddin. Daripada aku mati kat stesen keretapi, baik aku mati kat Nizamuddin. (adoiya..)

Dah naik train, ambil seat masing-masing, datang satu grup manusia sambil pegang tiket; These are our seat!! (tegas dan berkarisma)

Amir sab aku ambil tiket dia sambil buat muka pelik; Oh.. this train to Tamil Nadu. You're in wrong train. (Diorang nak g belah utara, tp naik train ke selatan. Maw seminggu gak nak sampy tu)

Hoh, orang India pun penin dengan train dyorang. Tak sanggup aku ambil risiko naik train sendiri. Terus terbatal keinginan nak pergi Taj Mahal. Silap-silap sampy Nepal aku.

Ko pegi Masjid Jamek. Dekat ja. Cantik ala-ala Taj Mahal gak tu. (zihin kawan aku)

 Cam Taj Mahal kan? kan?

Wa.. Bazar Masjid Jamek lagi besau..  
Dah la tu sayang. Jom Balik, pujuk iman aku. Gua dah malas nak tawaf, kurang pahala, iman pun kurang, duit pun kurang, letih ja dapat. Dosa pun dapat gok. Adoi ya..

Balik.. Balik Nizamuddin.. Tambah iman.. Cepat.. Cepat.. (Fire iman gua pada nafsu)

Aku pun macam biasa mencari ato-ato yang sedangkan merehatkan tayar masing-masing..

Aku  : Nizamuddin Markaz.
Ato   : 80 ruppee.. (taktik kelentong yang sama)
Aku  : No.. I came here juz 60 ruppee (Aku menipu supaya tidak ditipu. Apa hukumnya ar ??)
Ato   : O... No.. No.. 70.. 70..
(Aku pun blah cari ato ke-2. Tetiba ato tu panggil aku balik)
Ato  : Ok.. Ok.. 60..
(Oh.. berjayakah aku??)

Sampy ja Nizamuddin, aku teringat sesuatu yang aku terlupa. Adoiya.. Tadi aku keluar nak mencari buku-buku bacaan versi English:

1. Chhe Number Ki Mehnat
2. Karkuzari; Maulana Tariq Jamil
3. Eikh Khimti Musyawarah; Syed Ahmad Khan (aku pun tataw apa maksud dia. Amir Sab aku cakap baguih)

Nya.. pun.. adoi..

13 comments:

  1. Tak naik atas menara ke?? Lagi best kat atas sana.. Huhuhu.. Gi ziarah kubur elders tak??

    ReplyDelete
  2. doakan saya jga tuan..
    berapa lama kat nizamuddin???

    ReplyDelete
  3. doakan sy tuan.. sronok tgk karkuzari tuan

    ReplyDelete
  4. seronoknya, nanti cite lagi ye....

    ReplyDelete
  5. bestnya cerita ni...

    adalah lebih baik berlaku jujur samada terhadap orang tempatan mahupun orang luar kan..

    orang malaysia sekalipun, mentang2 orang luar, kita letak harga mahal..

    p/s: dulu pergi pakistan, nak beli plug tiga pin dengan harga 19ruppee.. then sy cakap la, i've no ruppee (tak tukar lagi).. then orang tu kata, ok la.. u give me 1 ringgit.. (then baru tahu, RM1=25ruppee masa tu).. kan dah rugi kat situ.. (tapi orang kedai tu pun tak nak pulak bagi baki kan.. tak jujur nampaknya di situ.. aishhh )

    ReplyDelete
  6. hehe..awal2 duk india dulu..slalu gak kena klentong ngan tempe(local people)..skang dah lali dah..siap da boley gado balik ngan depa..haha..
    p/s: sape yg sampai india, x naek tren kat india mmg rugi..series..hehe

    ReplyDelete
  7. Norrid_Riddy - Naik.. Naik.. Siap pacak bendera Malaysia. Haha.. Alhamdulillah, ada gak usha-usha kubur Maulana Ilyas rah dan Maulana Yusuf rah kat tingkat bawah Nizamuddin. Sy ingat pintu suka hati. Sekali pintu kubur daa...

    Ismi Ijmi - Kt India 4 bulan. Total masa stay kat Nizamuddin dalam 2 minggu gak. Termasuk masa di bazar. Astaga..

    Hidayatullah - Sy doakan tuan cepat kawin. Amin..

    Norsha - Adik Adikku Mari Bercerita, TV9

    Fuad Ansari - Haha, seb baik orang kedai tu x minta 19 hinggit.

    Husaini - Orang India setiap hari wajib gaduh! Dalam masjid gaduh, kat bazar gaduh, tepi jalan gaduh.. bergaduh di mana saja.

    ReplyDelete
  8. taj mahal ko boleh p ngn hanya bayaq 1400 ruppee. .naik van....aku dh p. ..dah

    ReplyDelete
  9. Anak Pendang Sekeluarga - Uiks.. azam-azam 4bulan lagi skali..

    ReplyDelete
  10. pi jenjalan ek.. sape ajar ni? jgn cakap azharjaafar313 ajar.. hahaha..
    *kenangan manis di jalan Allah..

    ReplyDelete
  11. Baba baba. Lailahaillallah Muhammadurrasulullah.

    Nah pisang!

    ReplyDelete
  12. Suami saya keluar dekat Turkey, orang ingat dia orang arab mix lah, yaman lah, pakistan lah..
    Bila dia cakap bahasa Arab, orang baru cakap,
    "malaysee?"

    *Buku number 2 tu dekat m'sia pun ada kan..

    ReplyDelete
  13. azharjaafar - terjalan-jalan sendiri.

    Bijen M. - Allah bagi..

    نور توفيقة ادريس - Sekali orang tanya aku; Nepal? Uiks...

    ReplyDelete