January 11, 2011

Makhluk Petrol..

Aku drive keta. Jadi kadang-kadang ramai member-member tanya minyak apa aku pkai?
"Minyak petrol la brader, jangan pkai minyak masak".
Selingan. Jangan amik serious~ hehe

Jadi ramai yang nak tahu pendapat aku tentang kualiti petrol yang terbaik untuk keta masing-masing. Al-maklum banyak jenama petrol di luar sana, jadi semua jadi rambang mata untuk membuat pilihan.

Jadi aku terpanggil sebagai bakal engineer yang berjaya (ceewah) untuk mengeluarkan buah fikiran daripada apa yang telah aku belajar, dan semuanya ilham daripada Allah Yang Maha Mengetahui. (Dakwah dulu!)

Untuk pengetahuan korang, setiap jenama petrol adalah berdasarkan motto yang diberikan. Contoh:
- Caltex = menyucikan engin - jadi dalam petrol Caltex diorang akan inject 'detergent' untuk menyucikan engin, fuel injector etc.
- Shell = lebih kilometer - jadi diorang akan inject chemical dalam petrol Shell supaya boleh dapat lebih kilometer

Tapi aku nak ingatkan korang, "They have power to claim anything they want". Jadi try to be smart enough to analyzed those all their words. Seriously!!!

Tapi rumusan terbaik yang aku boleh buat untuk korang: "Gunakan jenama Petrol yang paling less advertisement". Seriously aku tak tipu.

Logically jenama petrol yang spend a lot of money on advertisement akan kurangkan bajet untuk proses research and development (RND). And come to worse diorang akan reduce kualiti petrol yang sememangnya low kualiti.

Tapi korang kena faham kualiti petrol untuk kereta & motosikal sememangnya yang paling rendah. Bukan Malaysia saja, pergi la di negara maju sekali pun, kualiti petrol untuk kereta adalah kategori kualiti yang paling rendah. Sebab fuel yang kualiti tinggi kebanyakkan digunakan untuk industri, kapal, kapal terbang etc. Tolong faham!!!

Jadi engin kereta pun di design berdasarkan kualiti petrol yang rendah ni. Jadi bukan masalah yang besar untuk gunakan mana-mana jenama petrol. Kecuali untuk 'Performance Car". Memang korang akan selalu ada masalah dengan kualiti petrol. Jadi korang terpaksa menghabiskan duit untuk better RON. No choice. Tolong polish minded korang, nak guna keta power, dahsyat, safety tapi complain pasal fuel consumption, money, mahal bla bla bla. What the hek!!!

Tetapi yang menjadi persoalan, dikalangan jenama-jenama petrol yang berkualiti rendah ni, yang mana adalah yang terbaik??? (jeng jeng jeng)

Jadi aku tetap dengan fakta aku di atas: gunakan jenama petrol yang less advertisement. Aku selalu guna BH Petrol sebab seriously better. Please believe me. Tapi aku tak halang korang gunakan petrol jenama lain. Sebab korang consumer, jadi you all have power to make a decision.

Dan kadang-kadang aku akan gunakan Caltex untuk bersihkan aku punya engine dan fuel injector. Sebab aku percaya dengan diorang punya motto (membersihkan engin). Dan daripada experiment yang dibuat pun menunjukkan adanya 'detergent' dalam fuel composition Caltex for that purposes.

Basuh baju hari-hari pun tak elok juga. Maybe once a while is better.
Tapi tetap tak jadi masalah kalu korang nak basuh hari-hari.  Hua~

Orait, itu sekadar pendapat aku semata-mata. Tiada kaitan atau upah yang diberikan oleh mana-mana pihak. Seriously aku tak tipu. Sekadar nak share idea dengan korang pengguna-pengguna sekalian. "Hak Pengguna" la katakan.

Wallahualam~

2 comments: