February 9, 2011

Aku bukan nak promote, tapi nak share..

Alkisah di hospital..
Selama 4 hari aku terpaksa ulang-alik ke hospital memandangkan ayah aku sakit.. baca SINI..

Tetapi satu pengajaran yang aku dapat, aku nak share dengan orang ramai. Terutama pada orang-orang muda termasuk aku (perasan muda)..

Ketika di hospital tunggu my dad, aku ditakdirkan terjumpa seorang remaja berumur 19 tahun yang mengalami sakit sama macam ayah aku. Tapi dia punya cancer betul-betul dekat dengan rectum (dubur) - aku tak sure exactly kt mana dan istilah yang betul, tapi lbey kurang camtu la dy bgtaw. 

Baru umur 19 tahun, dan still belajar di IPT di Malaysia. Dy cakap kadang-kadang buang air besar kuar darah. Buat dont know ja sebab ingatkan Buasir. Kadang-kadang ja jadi, kadang-kadang ok. Lama-lama parent dy tengok makin tak bermaya, terus bawa jumpa doctor. Bila cek, doctor bgtaw cancer telah membiak dengan berjaya. Argh~

Dan masalahnya cancer tu jadi dekat rectum. Jadi bila buat operation untuk buang bahagian usus tersebut, dah tak boleh disambung. My dad punya case still ok sebab happen at large intestine. So still can sambung balik sebab usus besar sangat panjang. Thanks God. 

Untuk case budak ni, cancer jadi dekat dengan rectum. Thus during operation dah tak boley sambung balik. Means that tak boley buang air besar ikut dubur, tapi kena tebuk di perut dan guna beg. Sangat sedey, masih muda ma..

Tapi dy pun tak pasti samada buang air besar ikut perut tu sekadar menunggu bekas pembedahan tu baik, atau selama-lamanya. Dy nak konpemkan balik dengan doctor. Mudah-mudahan sementara ja.

Untuk case ayah aku, doctor cakap lelaki banyak kena cancer ni. Dan aku pun pernah baca satu artikel yang state ramai lelaki di Jepun mengidap penyakit ni. Doctor tu bagi nasihat, selalu minum Yakult. Oh~

He claims that Yakult can fight and kill the cancer cells yang baru nak menapak untuk memulakan penghidupan dalam usus. 
Just his oppinion la.. lalala~

InsyaAllah boley usaha like what he claims.
Dan aku pun telah mula memenuhkan peti sejuk rumah dengan minuman Yakult. Hek..

Kalu tak minum Yakult, macam mana nak nafi Yakult tak boleh menyembuhkan. 
Just drink, and after that baru boley nafi.. 

Semoga Allah bagi kesihatan kepada kita suma. Allahumma amin~

*Aku dah cek Yakult diiktiraf halal oleh Jakim. tak caya cek SINI. Hehe~

11 comments:

  1. insyaallah Allah bg sakit,Allah juga yg sembuhkan. Yakin.

    ReplyDelete
  2. Allah bagi tuan peluang untuk khidmat ayah tuan...
    besaq fadhilat tu...

    Jemput ke blog saya,semoga saya dapat kongsi dengan tuan artikel berkaitan doa vs orang zalim di blog saya.

    ReplyDelete
  3. Anak Pendang Sekeluarga - InsyaAllah.. Len kali jemput makan lak..

    ReplyDelete
  4. Wahh. Letak la gambar Yakult dalam post ni. Company yakult jumpa, nanti mesti dapat komisyen..

    Note: That 19 years old boy case, it's simply termed as rectal cancer..

    ReplyDelete
  5. نور توفيقا - Syor yang baik.. Nanti bley buat kenduri minum Yakult ramai-ramai.

    ReplyDelete
  6. Solat 2 rakaat.
    Lepas tu baru buka peti ais ambil Yakult minum.
    :D

    ReplyDelete
  7. Bijen M. - Yeah.. betul-betul~ Belajar selesaikan masalah dengan perantaraan amal..

    ReplyDelete
  8. yakult tu cam vitagen / nutrigen ke?

    suka nutrigen... dap..
    yg rasa oren best.

    take care or dad :)

    ReplyDelete
  9. assalam..

    hek..yakult mmmg mcm vitagen or nutrigen kak.hihi..good for usus..yakult pun dap gak..hehe

    to tuan punya blog:

    semoga Allah sembuhkan ur dad k..insyaAllah,sakit itu kafarah..yakin! :)

    ReplyDelete
  10. n0vemBer zuLu - Vitagen, Nutrigen, Yakult kira cam sedara mara. Satu keturunan, lain rupa. InsyaAllah.. :)

    asy_syakirin - wsalam wbt.. Sangat sedap, tapi sekali sedut dah habis.. hampeh~
    InsyaAllah.. :)

    ReplyDelete