September 30, 2010

Hilang atau Sedekah

Hari-hari selalu terbaca berita-berita kes pecah-pecah. Pecah amanah, pecah rumah, pecah kepala, pecah kaca pecah gelas, pecah dara bla bla bla. Ditakdirkan pada hari Isnin yang lepas, aku pun termasuk dalam kes pecah-pecah ni. Aduh...

 Gambar hiasan semata-mata

Keta aku kena kopak dan beg nota kelas aku dicuri. Beg nota yang hari-hari aku bawak pegi klaz pun ada orang susah payah sampai pecah-pecah kereta aku untuk curi. Tak faham betul aku dengan makhluk manusia yang bernama pencuri ni. kalu aku ni Isaac Newton ka, Einstein ka, logik gak kalu nak curi nota-nota aku. jual bley dapat juta-juta dollar. bley jadi kaya. tapi nota aku guna buku pun RM3, pen pun RM 3 ja. owh~


Nota-nota dalam kenangan

Walaupun nampak macam nota-nota kelas aku tak bernilai dari segi market value, tapi bernilai sangat-sangat untuk aku. Bayangkan 1 subjek aku bayar RM1300++ dan hari-hari aku datang klaz berhempas-pulas menyalin nota yang diajar dengan tulisan buruk sebab mengantuk. Dan dihari-hari kemuncak hampirnya Final Exam dan projek dan assignment yang bertimbun-timbun seperti banjaran Titiwangsa... hilang begitu sahaja tanpa meninggal jejak dan kesan... aduh... kurang diajar betul si pencuri. Dan nota untuk tiga subjek hilang, jadi RM1300 x 3 = RM 3900. Owh, buku yang berharga hanya RM3 setiap satu terkandung tulisan-tulisan yang bernilai RM 3900. Tapi bagi si pencuri harganya mungkin RM0 dan pasti dan pasti buku yang sangat bernilai untuk aku walaupun murah di pasaran akan dibuang kedalam tong sampah oleh makhluk yang bernama pencuri yang merasakan tiada nilai di dalamnya.

Barang-barang lain yang turut dikebas:
1. Digital camera yang selalu aku bawak jalan-jalan untuk ambil gambar-gambar menarik atau event-event yang berlaku secara tidak sengaja.
2. Alat-alat tulis dan calculator yang aku dah guna bertahun-tahun sejak daripada sekolah menengah.
3. Kopiah putih yang aku bawak hari-hari untuk solat.

Digital camera hilang aku tak risau sangat. walaupun harganya agak mahal, tapi bernilai lagi nota aku. Lagi pun tak ada gambar bogel aku pun dalam camera tu. Jadi tak perlu aku nak risau dan takut gambar-gambar bogel tersebar di internet macam yang selalu dibuat oleh orang-orang tertentu yang pendek akal. Yang ada gambar aku berkopiah putih, dan kawan-kawan aku jugak alim-alim semuanya bergambar sambil pakai kopiah putih. tak caya bley tengok entry ni. semoga pencuri tu insap apabila tengok gambar-gambar makhluk berkopiah putih sambil makan ayam sempena hari raya.

Kawan aku selalu bagi nasihat, dalam harta kita ada juga hak-hak orang lain. Hak-hak orang lain ni kena keluarkan daripada harta kita. Zakat yang wajib. Yang sunat sedekah. Jadi kena banyak-banyak la sedekah. kalu tak Allah sendiri yang akan ambil harta kita melalui apa cara sekalipun. Hilang ka, dicuri ka, terbakar, rugi bla bla bla... Kalu sedekah dapat pahala sedekah, kalu hilang dan dicuri... sekian.... habis... Jadi banyak-banyak la sedekah. Walaupun pada hakikatnya nampak makin banyak sedekah makin rugi, makin banyak makin rugi, tapi dalam agama bagitaw semakin banyak sedekah makin untung. makin banyak makin untung. Percaya dan yakin lah, banyak sedekah untung. untung dan terus untung.

Mungkin Allah dah ambil harta aku sebab kurang bersedekah. huhu... mungkin juga harta aku yang dicuri adalah sebahagian hak-hak orang lain daripada harta aku yang tak dikeluarkan sebagai sedekah. jadi aku nak menyeru sekali lagi kepada makhluk-makhluk sekalian, banyakkan la sedekah. serius tak rugi.

Apa-apa pun, daripada Allah ia datang, kepada Allah ia kembali.
Habis....




2 comments:

  1. oh.. teringat purse sy kena curik 2 weeks b4 raye hari tu...

    balasan sbb kedekut x nak sedekah kot?
    adei...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah nak diganti dengan yang lebih baik tu.

    ReplyDelete