September 22, 2010

Antara dua darjat

Selalunya bila tiba hari raya, topik-topik berita akan berkisar kepada kes-kes eksiden yang x putus-putus. Kemalangan maut la, kemalangan ngeri la, kemalangan bas dan berjenis-jenis kemalangan.

Pengalaman eksiden aku dulu, melibatkan 5 buah keta. Aduh...

Baru-baru ni, tengah-tengah syok lepak berhari raya sambil menjamah makanan raya dan kuih raya, aku pun curik-curik dengar orang-orang tua dan sekalian pakcik-pakcik bersembang. perbualan tak lain dan tak bukan berkisar dengan kes kemalangan raya dan jalan raya.

Tetiba sorang pakcik tua memulakan cerita, "Hari tu aku naik genting, tetiba eksiden dengan lori. Nasib baik aku naik mercedes, tu pun remuk habis keta aku. kalu aku naik proton ka, kancil ka, habih dah...".

Alahai pakcik. nyawa di tangan Allah ka di tangan Mercedes?

Ada orang fikir ini benda kecil la brader. cakap-cakap camtu pun salah ka?

Iman susah nak dapat, letih nak buat usaha atas iman, mujahadah nafsu, tekan perasaan. tapi senang pulak terkeluar. ramai orang yang tak sedar kadang-kadang percakapan dia hari-hari dah cukup untuk membatalkan iman. persoalan iman adalah persoalan yang besar, perkara pokok dalam agama.

Lihat paman nabi saw, Abu Talib. segala kebaikan dia buat, membantu dan membela perjuangan nabi saw. Satu sebab ja... membuatkan semua amalan dia tak diterima... iman...

Sebab tu aku ada dengar ustaz-ustaz selalu pesan, sebelum buat amal, terutamanya solat, perbaharuilah syahadah. dikhuatiri percakapan dan perbuatan harian membuatkan iman terbatal secara tidak sengaja, menyebabkan tertolak segala amal yang dibuat.

orait, aku nak tukar topik....
sembang-sembang ngan member...
tp still la bab kereta....

apsal ar manusia hari ini sibuk membahaskan pasal kereta kancil dan kereta merc?
dua-dua kenderaan ada 4 tayar gak.
dua-dua kenderaan boleh bergerak gak.
dua-dua kenderaan boleh sampai ke destinasi gak.

naik kereta merc ni laju skek kot. selesa sama.

eh... laju camna pun tayar belakang tak boleh potong tayar depan gak brader. kadang-kadang yang naik keta kancil sampai masjid awal daripada keta merc. hehe...

ni bukan ayat pancung-memancung atau nak komen orang nek keta kecik ke besar. saje nak state perbualan cerita sembang-sembang kosong ngan member-member karkun.

bayan haritu pun ada bgtaw, rumah besar kereta besar bukan 'dunia'. Ghairullah (selain daripada Allah) baru dikatakan dunia. kalu rumah besar, keta besar, unta besar, harta besar guna untuk jalan Allah, itu bukan 'dunia'.

apa-apa pun bersyukur dengan apa yang ada. aku nak state cakap ustaz yang ceramah kat surau tempat aku smalam:

aku hidup tak kayo, tapi sonang. Mahu tak sonangnya, hutang tak do. jadi tido pun leno, dalam rumah leno, dalam keta leno, dalam masjid pun leno, tak dok nak risau-risau orang nak bunuh, nak rompak, nak pukul, nak tikam, nak bakar.

sejuk perut ibu mengandung...

Apa-apa pun, apa yang penting, kerjasama kita bersyukur dan redha dengan pemberian dan takdir Allah.
Wallahualam~

*seronok tengok suasana tenang di Sri Petaling. dimana-mana jua, hanya beralaskan tanah dan berbumbungkan langit, tetap lena. haha....


2 comments:

  1. Best..
    Tapi ada yg tak kena sket..
    Should be Ghairullah..not Khairullah!
    May He forgive us~

    ReplyDelete
  2. ops...
    cepat tukar, cepat tukar.

    Ya Allah, I begged for forgiveness!

    ReplyDelete