November 21, 2010

Nice to hold, nice to see, Once broken...

Beberapa minggu yang lepas, sibuk dengan agenda tersendiri mengisi masa cuti semester. First week cuti aku ada di Langkawi. Bukan jenjalan makan angin, tapi ikut ayah aku kerja disana. Bila ada masa, aku pun jalan-jalan pusing kedai sekitar Langkawi. Pulau bebas cukai, jadi barang-barang agak murah. Pinggan mangkuk, perkakas dapur, coklat dan bla bla bla... Habis setiap satu kedai aku masuk, sementara menunggu ayah aku siap kerja. Berkotak-kotak aku lahap coklat akibat keboringan seorang diri di hotel. aduh...

Bila aku masuk ja kedai-kedai yang menjual pinggan mangkuk, aku terpandang satu ayat yang hampir setiap kedai ada, "Nice to hold, nice to see. Once broken consider sold". Mulanya aku fikir bagus juga ayat ni, membuat pengunjung lebih berhati-hati semasa berjalan, membelek, melihat, memegang, membeli... Jadi aku pun berjalan dengan ayu supaya tak terkena pinggan-pingan yang berkaca mudah pecah ni!

Ditakdirkan seorang makcik telah masuk ke kedai bersama anak-anak kecilnya. Lumrah kehidupan kanak-kanak adalah berlari dan terus berlari dan bermain sesuka hati sambil bising-bising macam pasar ikan. Hua... Tetiba ibunya membising, "Hai, main, main. Tak nampak tu, satgi kena, pecah. P main kat luaq". Ibu menegur anak-anak supaya berhati-hati takut terkena pinggan mangkuk dan pecah. Anak-anak pun terpacak seperti menyanyi lagu Negaraku.

Dan aku terperasan apabila aku terpandang ja ayat, "Nice to hold, nice to see. Once broken consider sold", aku menjadi sedikit takut untuk lalu di kawasan-kawasan berbahaya ini. Lagi-lagi la untuk membelek-belek, mengusap-usap, dan menjentik pinggan mangkuk tersebut. oh... takut-takut, bila pegang, belek dan menjentik untuk cek kualiti, terus pecah. kena bayar. alahai....

Jadi adakah bagus dan patut untuk diletakkan ayat tersebut wahai si peniaga dan pekedai ???

Sekiranya ayat tersebut menyebabkan orang jauh daripada barang-barangan yang dijual, menyebabkan orang takut untuk mendekati, membelek, mencuba, dan menjentik barang-barang yang dijual. Jadi bagaimana pembeli nak membeli barang-barang yang dijual sedangkan si penjual menakut-nakutkan pembeli untuk berjalan, dan melihat, lalu membelek dan menjentik barang tersebut. Si pekedai juga seolah-olah melabelkan barang-barangan yang dijual mudah pecah, tidak tahan dan kurang berkualiti. Hehe...

Alangkah baiknya jika si pekedai tidak meletakkan sebarang ayat untuk menakut-nakutkan pengguna, dan lebih baik 'if broken consider free' sewaktu pembeli membelek-belek dan mencuba barangan yang dijual. Ini akan memberi keyakinan untuk pembeli mencuba, membelek dan menjentik barang-barang yang dilihat menarik seterusnya membeli brang-barang tersebut. kan? Dan terlagi baik apabila si pekedai juga sanggup membenarkan tukaran dan pulangan barang semula andainya mereka tidak berpuas hati dengan barangan tersebut. Ini akan membuktikan bahawa barangan yang dijual amat berkualiti.

Haha... jangan marah wahai pekedai-pekadai. Ini adalah suara dan pandangan aku sebagai pengguna dan pembeli. Semata-mata berdasarkan pengamatan aku ketika berjalan-jalan di Langkawi.

Maklumlah, memberi sokongan kepada kempen "Suara Pengguna".

Jadi, cepat-cepat la tanggalkan pelekat, "Nice to hold, nice to see. Once broken consider sold".
Sangat kurang praktikal.





2 comments:

  1. Emm..
    betul gak tu.
    kalau tukar ayat cam hang kata tu, dah macam pantun dua kerat bunyinya...

    Nice to hold, nice to see...
    Once broken, consider free...

    ReplyDelete